Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2008

Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2009 - Ένας ακόμα νεοφιλελεύθερος αντιλαϊκός και αναξιόπιστος προϋπολογισμός ενόψει

1. Ο νεοφιλελευθερισμός σε απόλυτη κρίση κι αυτοί υπόσχονται περισσότερο νεοφιλελευθερισμό.

Ένας ακόμη Προϋπολογισμός, απόλυτα ταυτισμένος με τις νεοφιλελεύθερες επιλογές, διαμορφώνεται για το 2009 με βάση το Προσχέδιο Προϋπολογισμού, που κατατέθηκε στη Βουλή, από την Κυβέρνηση της ΝΔ και τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών κ. Αλογοσκούφη.
Δύο μόνο εισαγωγικές αναφορές των ίδιων των συντακτών του Προσχεδίου, υπογραμμίζουν την κατεύθυνση, αλλά και την «τρικυμία εν κρανίω» του οικονομικού επιτελείου της Κυβέρνησης.
Στο διαβιβαστικό σημείωμα του Προσχεδίου προς τους βουλευτές, ο κ. Αλογοσκούφης αναφερόμενος στην παγκόσμια κρίση, υπογραμμίζει: «Η κρίση αποδεικνύεται ότι είναι βαθιά και η διάρκειά της είναι απρόβλεπτη. Υπάρχουν ήδη σοβαρές επιπτώσεις στην ευρωπαϊκή οικονομία σε όλα τα επίπεδα. Η ένταση και η εκδήλωση των προβλημάτων είναι διαφορετική σε κάθε χώρα. Παρατηρείται μείωση των ρυθμών ανάπτυξης σε όλο τον κόσμο, αύξηση της ανεργίας, ενίσχυση των πληθωριστικών πιέσεων, αύξηση των επιτοκίων και σημαντικά προβλήματα σε μεγάλους πολυεθνικούς χρηματοοικονομικούς ομίλους».
Παρ’ όλα αυτά, στο κεφάλαιο 1 του Προσχεδίου (σελ. 8) ο ίδιος διακηρύσσει: «Βασική προτεραιότητα της κυβερνητικής πολιτικής παραμένει η εφαρμογή ενός αποτελεσματικού προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, που στοχεύει στη μείωση της συμμετοχής του κράτους στην οικονομική δραστηριότητα, στο άνοιγμα των αγορών, την ενίσχυση του ανταγωνισμού και στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου (σ.σ. ξεπουλώντας τα;)».
Οι άνθρωποι δεν έχουν καταλάβει τίποτα. Την κρίση του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού, θέλουν να … την αντιμετωπίσουν με ακόμη περισσότερο νεοφιλελευθερισμό! Οι αγορές τους χρεοκοπούν, τα μεγαθήρια του «ελεύθερου» ανταγωνισμού βουλιάζουν, κι αυτοί το «χαβά» τους. Υπόσχονται περισσότερες αποκρατικοποιήσεις, μεγαλύτερο άνοιγμα των αγορών, ενίσχυση του περιβόητου ανταγωνισμού, ως φάρμακο για την αντιμετώπιση της κρίσης και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας!

2. Προϋπολογισμός του 2008: ο πιο αντιλαϊκός και αναξιόπιστος προϋπολογισμός της μεταπολίτευσης.

Με καταλυτικά επιχειρήματα, οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, στηλίτευαν πέρυσι στη Βουλή την οικονομική και κοινωνική πολιτική της κυβέρνησης και αποδείκνυαν ότι ο Προϋπολογισμός του 2008 θα είναι ένας από τους πιο ταξικούς, αντικοινωνικούς, φορομπηχτικούς και αναξιόπιστους προϋπολογισμούς της μεταπολίτευσης.
Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να αναφερθούμε συνοπτικά σε ορισμένα από τα επιχειρήματα, που διατυπώθηκαν στις εισαγωγικές παρατηρήσεις της γραπτής εισήγησης του σ. Γιάννη Δραγασάκη, κατά τη συζήτηση στη Βουλή του Προϋπολογισμού 2008 και να τα δούμε υπό το φως των σημερινών στοιχείων με βάση και το Προσχέδιο:
- «Ο Προϋπολογισμός του 2007 εκτελείται με μεγάλη απόκλιση από τους στόχους του. Το έλλειμμα για το 2007 υπερβαίνει το 3,5% του ΑΕΠ, έναντι του αρχικού στόχου για 2,2%». Τελικά το έλλειμμα αυτό ύστερα και από συμφωνία με την Eurostat, διαμορφώθηκε στο 3,4%, όπως φαίνεται και στον πίνακα 2.1 του Προσχεδίου.
- «Ο προϋπολογισμός του 2008 είναι ένας προϋπολογισμός «κατά προσέγγιση», ένας προϋπολογισμός «προσωρινός», που η τελική διαμόρφωσή του θα εξαρτηθεί από τις εξελίξεις. Ο προϋπολογισμός για το 2008 στηρίζεται στην πρόβλεψη για αύξηση του ΑΕΠ κατά 7% σε τρέχουσες τιμές. Τυπικά, ο προϋπολογισμός του 2008 θέτει ως κεντρικό δημοσιονομικό στόχο τη διαμόρφωση του ελλείμματος στο 1,6% επί του ΑΕΠ. Όμως, ο στόχος αυτός στερείται διαφάνειας και αξιοπιστίας. Στηρίζεται σε λογιστικές διαρρυθμίσεις, σε υπερεκτίμηση των φορολογικών εσόδων και σε μια υποεκτίμηση των δημόσιων δαπανών. Για τους λόγους αυτούς δεν αποκλείουμε μέσα στο 2008 τη λήψη πρόσθετων εισπρακτικών μέτρων». Ήδη με το φορολογικό νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή η εκτίμηση για πρόσθετα φορολογικά μέτρα επιβεβαιώθηκε απόλυτα, ενώ με βάση και το Προσχέδιο, παρά την υπολογιζόμενη αύξηση του ΑΕΠ κατά 8% σε τρέχουσες τιμές, το έλλειμμα του 2008 προσδιορίζεται στο 2.3%, που και πάλι στερείται διαφάνειας και αξιοπιστίας.
- «Ο προϋπολογισμός 2008 είναι ένας ακόμη αδιαφανής και αναξιόπιστος προϋπολογισμός. Τα έσοδα υπερεκτιμούνται και οι δαπάνες υποεκτιμούνται συνειδητά». Και για του λόγου το αληθές. Το Προσχέδιο του κ. Αλογοσκούφη προβλέπει τώρα για το 2008 έσοδα 54.490 αντί 55.520 εκατ. €, μειωμένα κατά 1.030 εκατ. € ή ποσοστό 1,9%. Οι δαπάνες προβλέπεται να ανέλθουν σε 60.297 αντί 59.058 εκατ. €, αυξημένες κατά 1.239 εκατ. € ή ποσοστό 2,1%. Αντίστοιχα το έλλειμμα του Τακτικού Προϋπολογισμού 2008 θα φτάσει τα 5.807 αντί 3.538 εκατ. €, αυξημένο κατά 2.269 εκατ. € ή ποσοστό 64,1%! Αυτή ήταν η διαφάνεια και αξιοπιστία του Προϋπολογισμού 2008, που ξεπέρασε ακόμη και τις πιο απαισιόδοξες προβλέψεις.
- «Ο προϋπολογισμός 2008 είναι ένας προϋπολογισμός φόρων και διεύρυνσης των φορολογικών ανισοτήτων και αδικιών. Η μεγάλη φοροδιαφυγή, η νομότυπη φοροαποφυγή, ο συσσωρευμένος πλούτος, οι μεγάλες περιουσίες, τα εισοδήματα ισχυρών κοινωνικών ομάδων, παραμένουν στο φορολογικό απυρόβλητο. Η φορολογική πολιτική της κυβέρνησης αναδείχνεται σε ένα μείζον κοινωνικό σκάνδαλο». Με βάση τα στοιχεία του Προσχεδίου (πίνακας 2.3) και προηγούμενων Προϋπολογισμών, τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων αυξάνονται από 7.785 εκατ.€ το 2004, σε 11.065 εκατ.€ το 2008 (εκτιμήσεις πραγματοποιήσεων του Προσχεδίου) και σημειώνουν αύξηση 3.280 εκατ.€ ή ποσοστό 42,13%, ενώ τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων ήταν 4.724 εκατ.€ το 2004 και θα ανέλθουν στα 4.705 (εκτιμήσεις πραγ/σεων Προσχεδίου) το 2008, παρουσιάζοντας … μείωση 19 εκατ.€.
- «Ο προϋπολογισμός του 2008 υποχρηματοδοτεί το κοινωνικό κράτος, διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες και υποσκάπτει τις αναπτυξιακές προοπτικές. Παρ’ όλο που ο προϋπολογισμός 2008, για πρώτη φορά αποδίδει στο ΙΚΑ το 1% του ΑΕΠ, όπως προβλέπει ο νόμος, τις διαφορές του 1% των ετών 2003-2007 τις «αποδίδει» με αγνώστου ποιότητας ομόλογα, ενώ τα συσσωρευμένα χρέη προς το ΙΚΑ, που δεν αποδίδονται υπερβαίνουν τα 9,394 δις € σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΓΣΕΕ.
Οι δαπάνες για την υγεία αυξάνουν με ρυθμό χαμηλότερο από την αύξηση του ΑΕΠ, με αποτέλεσμα οι ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές να αυξάνουν. Οι δαπάνες για την παιδεία προβλέπονται για το 2008 στο 3,12% έναντι 3,20% το 2004. Όχι μόνο δεν υπήρξε προσέγγιση προς τις προεκλογικές δεσμεύσεις της Ν.Δ. για αύξηση στο 5%, αλλά υπήρξε και υποχώρηση, έστω και μικρή. Δεν προβλέπονται τέλος δαπάνες για τις νέες κοινωνικές πολιτικές που είναι αναγκαίες για το παιδί, την οικογένεια, τις μητέρες, τους άνεργους μακράς διάρκειας, τους νέους άνεργους. Η αντιμετώπιση της φτώχειας συρρικνώνεται σ’ ένα μικρό, εντελώς ανεπαρκές φτωχοεπίδομα, που κι αυτό παραμένει στα χαρτιά.» Αλήθεια, ενόψει της παγκόσμιας χρηματοοικονομικής κρίσης, μήπως χρειάζονται κάποιες εξηγήσεις για τα ομόλογα «απόδοσης» των διαφορών του 1% προς το ΙΚΑ των ετών 2003-2007; Οι δαπάνες για την Υγεία το 2008, θα ανέλθουν μόλις στο 2,47% του ΑΕΠ με βάση τις εκτιμήσεις πραγματοποιήσεων του Προσχεδίου και για την Παιδεία θα πέσουν παραπέρα στο 3,09% του ΑΕΠ.
Αυτά είναι μερικά στοιχεία από την κριτική που άσκησε ο ΣΥΡΙΖΑ για τον Προϋπολογισμό 2008. Κριτική που επιβεβαιώνει ότι οι διευρυνόμενες ανισότητες, η αυξανόμενη υπερχρέωση των νοικοκυριών, ο συγκριτικά υψηλότερος πληθωρισμός – πληθωρισμός κερδών – και οι στάσιμες δαπάνες, ως ποσοστό του ΑΕΠ, σε παιδεία, έρευνα και τεχνολογία, υποσκάπτουν τις αναπτυξιακές προοπτικές και τη συνοχή της ελληνικής κοινωνίας.

3. Το Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2009

Το Προσχέδιο και ο Προϋπολογισμός 2009, που θα ακολουθήσει δεν μπορεί να εμπνεύσει κανένα αίσθημα ικανοποίησης ούτε στους πιο αισιόδοξους οπαδούς της Κυβέρνησης. Η πιο σίγουρη εκτίμηση είναι ότι η πολιτική και τα μέτρα που θα προωθηθούν, προετοιμάζουν δραματικές μέρες για την μεγάλη πλειοψηφία της εργατικής τάξης και των πλατειών λαϊκών στρωμάτων.
Η Κυβέρνηση στον κόσμο της, δεν έχει αντιληφθεί ακόμη ότι η παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση έχει ουσιαστικά αποδιαρθρώσει το περίφημο Σύμφωνο Σταθερότητας και τις πολιτικές που συνόδευσαν την ΟΝΕ και το ενιαίο νόμισμα. Επιμένει και επιδιώκει, λέει, με τον Προϋπολογισμό 2009 τη συνέχιση του «μεταρρυθμιστικού» της προγράμματος και την περαιτέρω μείωση των ελλειμμάτων με στόχο την κατάρτιση ισοσκελισμένων προϋπολογισμών.
Αυταπάτες ή μωραίνει Κύριος, όν βούλεται απωλέσαι;
Ας δούμε, όμως, ορισμένα βασικά στοιχεία του Προϋπολογισμού 2009 με βάση το Προσχέδιο.

Εισοδηματική πολιτική
Η προβλεπόμενη στον Προϋπολογισμό 2007 αύξηση της δαπάνης για αποδοχές και συντάξεις των εργαζομένων στο Δημόσιο, ανέρχεται σε 7,6%.
Στην αύξηση αυτή θα ενσωματωθούν:
- η εισοδηματική πολιτική του 2008, που μεταφέρεται ως δεύτερη δόση στο 2009 και η εισοδηματική πολιτική που θα εξαγγελθεί για το 2009 (αύξηση λόγω πληθωρισμού),
- η εφαρμογή του νέου μισθολογίου των δικαστικών,
- η ωρίμανση του προσωπικού (μισθολογική – βαθμολογική εξέλιξη),
- η αύξηση των αποδοχών των συμβασιούχων καθαριστριών των σχολικών μονάδων,
- οι δαπάνες νέων προσλήψεων κυρίως ιατρικού, νοσηλευτικού, εκπαιδευτικού προσωπικού και επαγγελματιών οπλιτών και
- η αύξηση των συντάξεων λόγω της εισοδηματικής πολιτικής, των νέων συνταξιοδοτικών ρυθμίσεων από 1/1/2009 και κυρίως της αύξησης των συντάξεων των δικαστικών.
Συνεκτιμώντας όλα τα παραπάνω και με πληθωρισμό 4,5% σε μέσα επίπεδα το 2008 σύμφωνα με το ίδιο το Προσχέδιο, η πραγματική μισθολογική αύξηση θα κινηθεί γύρω στο 2 – 2,5%, με ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ 3%.
Επιβεβαιώνεται έτσι ότι οι πραγματικοί μισθοί στην Ελλάδα συνεχίζουν να αυξάνονται με ρυθμούς που γενικά υπολείπονται των αντίστοιχων ρυθμών αύξησης της παραγωγικότητας της εργασίας, έτσι ώστε το πραγματικό κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος να παρουσιάζει μακροχρόνια πτωτική πορεία. Η πτώση αυτή δημιουργεί μεγάλα περιθώρια κέρδους στις επιχειρήσεις και είναι ο ουσιαστικότερος λόγος της ανόδου της κερδοφορίας στην Ελλάδα τα τελευταία 15 έως 20 χρόνια.

Εξέλιξη Εσόδων, Δαπανών και Ελλείμματος

Έσοδα: Το Προσχέδιο προβλέπει αύξηση των εσόδων από 54.490 το 2008 σε 62.310 εκατ.€ το 2009 ή σε ποσοστό 14,4%.
Δαπάνες: Η πρόβλεψη για τις δαπάνες 2009 είναι 65.509 έναντι 60.297 εκατ.€ το 2008 ή σε ποσοστό 8,6%.
Έλλειμμα: Γίνεται πρόβλεψη για έλλειμμα 1,8%.
Στη βάση αυτών των προβλέψεων, χρειάζεται να σημειωθούν τα ακόλουθα: Το 2008 με πρόβλεψη εσόδων 55.520 εκατ. €, αναγκάζονται να κάνουν εκτίμηση πραγματοποιήσεων με το Προσχέδιο 54.490 εκατ.€, δηλ. 1.030 εκατ.€ λιγότερα. Αντίστοιχα οι δαπάνες από 59.058 εκατ.€ πρόβλεψη, τις ανεβάζουν τώρα στα 60.297 εκατ.€, ήτοι 1.239 εκατ.€ περισσότερα. Το έλλειμμα από 1,6 το ανεβάζουν (αν βέβαια μείνει τόσο) στο 2,3% του ΑΕΠ.
Με ποια αξιοπιστία μιλάνε τώρα, σε συνθήκες αυτής της τεράστιας κρίσης, για καλύτερη απόδοση των εσόδων και μείωση του ρυθμού αύξησης των δαπανών;
Απλά για άλλη μια φορά ο Προϋπολογισμός τους θα είναι αδιαφανής και αναξιόπιστος.

Οι Φόροι

Το 2008 απέβλεπαν σε 6,24 δις € νέων φόρων και αναγκάστηκαν να αναθεωρήσουν την εκτίμησή τους στα 5,77 δις €, παρά το γεγονός ότι με τα νέα φορολογικά μέτρα επέβαλλαν νέους φόρους και ιδιοποιούνται έσοδα από ειδικούς λογαριασμούς συνολικού ύψους 4,5 δις €.
Με το Προσχέδιο, αποβλέπουν σε είσπραξη πάνω από 7,4 δις € νέων φορολογικών εσόδων. Με ποια αξιοπιστία αποβλέπουν σ’ αυτά τα έσοδα, αν και κάποια θα έρχονται με τα φορολογικά μέτρα του 2008, σε συνθήκες τέτοιας κρίσης;
Είναι φανερό ότι αποβλέπουν σε νέα φορολογική ληστεία των λαϊκών στρωμάτων, κυρίως μέσω της αύξησης των έμμεσων φόρων και του ΦΠΑ.

Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

Το 2009, σύμφωνα με το Προσχέδιο, προβλέπεται μείωση των πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 10,1% ή από 3,8 στο 3,2% του ΑΕΠ.
Είναι εντυπωσιακό ότι η Κυβέρνηση μειώνει το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, που είναι η δεύτερη μεγάλη μείωση που επιχειρεί μετά εκείνη του 2005, όταν είχε μειώσει το ΠΔΕ κατά 21% ή από 5,1 σε 3,8% του ΑΕΠ.
Αλήθεια, πώς θα πετύχει την αύξηση κατά 3% του ΑΕΠ το 2009, μέσα στη δίνη της πρωτοφανούς παγκόσμιας κρίσης, με επενδυτικές πρωτοβουλίες ιδιωτών;
Οι άμεσοι φόροι προβλέπεται να αυξηθούν κατά 18,1%, που οφείλεται κυρίως στην αύξηση κατά 58% των φόρων στην περιουσία (βέβαιης είσπραξης, αφού αφορούν τον νέο φόρο ακινήτων) και στην πρόβλεψη για είσπραξη άμεσων φόρων προηγουμένων ετών ύψους 3.490 εκατ. € (άδηλης είσπραξης) και οι έμμεσοι κατά 10,4%, με ιδιαίτερης σημασίας την αύξηση εσόδων από ΦΠΑ 12,2%, από ΦΠΑ πετρελαιοειδών 23,0% και από ειδικό φόρο κατανάλωσης καυσίμων 18,7%. Συνολικά νέα φορολογικά έσοδα από αυτές τις περιπτώσεις 5,15 δις €

Κοινωνική Πολιτική

Υγεία: Οι συνολικές δαπάνες για το 2009 ανέρχονται σε 6.593 εκατ.€ έναντι 6.102 εκατ.€ το 2008. Αύξηση 8% ή σε ποσοστό του ΑΕΠ αύξηση στο 2,51 από το 2,48%.
Παιδεία: Οι δαπάνες για το 2009 θα ανέλθουν σε 8.044 εκατ.€ από 7.612 εκατ. € το 2008.Αύξηση 5,7% σε ετήσια βάση ή σε ποσοστό του ΑΕΠ μείωση από 3,09 στο 3,07%.
Επιχορηγήσεις Ασφαλιστικών Ταμείων: Παρά το γεγονός ότι ο νέος ασφαλιστικός νόμος και η υπόθεση των «δομημένων» ομολόγων, έχουν ήδη δραματικές συνέπειες για ολόκληρη την κοινωνική ασφάλιση, η Κυβέρνηση με το Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2009, δίνει μια ακόμη χαριστική «βολή». Περιορίζει τις επιχορηγήσεις Ασφαλιστικών Ταμείων από 3,6% του ΑΕΠ το 2008 στο 3,5% το 2009. Με ετήσιες αυξήσεις των επιχορηγήσεων 15,5% το 2007 και 21,3% το 2008, περιορίζει την ετήσια αύξηση στο 4,1% το 2009.

Άμυνα – Εξοπλισμοί – Δημόσια Τάξη

Οι δαπάνες για την Υγεία, την Παιδεία και την Κοινωνική Ασφάλιση περιορίζονται όλο και περισσότερο και κυμαίνονται μεταξύ 2,5 3,1 και 4,1% του ΑΕΠ αντίστοιχα.
Οι δαπάνες όμως για την Άμυνα, τους εξοπλισμούς και τη Δημόσια Τάξη αυξάνονται συνέχεια και χωρίς τους τόκους και τα χρεολύσια, ξεπερνούν ήδη συνολικά τα 8.953 εκατ.€ ή ποσοστό 3,42% του ΑΕΠ.

Δημόσιο Χρέος

Το χρέος της Κεντρικής Κυβέρνησης από το 2004 μέχρι το 2008 έχει αυξηθεί κατά 27,7% και αποτελεί ήδη το 104,7% του ΑΕΠ. Η εξυπηρέτησή του γίνεται με συνεχείς δανεισμούς και κυρίως με ομόλογα, που αποτελούν τον κύριο όγκο του χρέους και φθάνουν το 83% του συνόλου.
Με βάση το Προσχέδιο για την εξυπηρέτηση του χρέους θα καταβληθούν το 2009 για τόκους 11.900 εκατ. € και για χρεολύσια 29.157 εκατ. €, ποσά που θα αποτελέσουν αντικείμενο νέου δανεισμού.
Με βάση το Διάγραμμα 5.1(σελ.51) του Προσχεδίου γύρω στα 100 δις € του χρέους της Κεντρικής Κυβέρνησης της 31/8/2008, λήγουν μέχρι το 2012. Αν συνυπολογισθούν και οι δανειακές ανάγκες, πέραν από τις τρέχουσες, για αντιμετώπιση των συνεπειών της χρηματοοικονομικής κρίσης, η κατάσταση που διαγράφεται για τα επόμενα 5 χρόνια μπορεί να χαρακτηρισθεί δραματική.

4. Μαζική πολιτική και κοινωνική δράση του ΣΥΡΙΖΑ

Είναι φανερό ότι η κατάσταση που διαμορφώνεται θα είναι εξαιρετικά δύσκολη για τα λαϊκά στρώματα. Τα προβλήματα της λιτότητας, της ακρίβειας, της επιδείνωσης των κοινωνικών προβλημάτων, της υγείας, της παιδείας, της ασφάλισης θα επιδεινωθούν δραματικά.
Οι δυνάμεις και οι Οργανώσεις του ΣΥΡΙΖΑ σε όλα τα επίπεδα, κεντρικά, τοπικά, κλαδικά χρειάζεται να αναλάβουν το ρόλο και τις ευθύνες τους και να πρωταγωνιστήσουν στην πολιτική και κοινωνική πάλη.
Να αναλάβουν πρωτοβουλίες πολιτικής κινητοποίησης του λαού για την απόκρουση της επίθεσης που συνιστά σε βάρος του η οικονομική και κοινωνική πολιτική που εκφράζει ο νέος Προϋπολογισμός και την αντίσταση στην προσπάθεια να φορτωθούν στις πλάτες του οι συνέπειες της πρωτοφανούς κρίσης.
Στην κατεύθυνση αυτή χρειάζεται, με πρωτοβουλία της Κεντρικής Γραμματείας και των Νομαρχιακών Επιτροπών, να προγραμματισθούν λαϊκές συγκεντρώσεις σ’ όλη την Ελλάδα με θέμα την κρίση και τον Προϋπολογισμό και ταυτόχρονα όλες μας οι δυνάμεις να βοηθήσουν και να συμβάλουν στην ανάπτυξη διεκδικητικών αγώνων της εργατικής τάξης, της αγροτιάς, των ΕΒΕ, της νεολαίας για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων και των κατακτήσεών τους.
Στο διάστημα μέχρι 15 Νοέμβρη να βοηθήσουμε να αναπτυχθεί το πιο πλατύ διεκδικητικό κίνημα για θέματα που συνδέονται με τον Προϋπολογισμό και ιδιαίτερα το εισόδημα, τη φορολογία, την ακρίβεια, την απασχόληση, την κοινωνική πολιτική και τον περιορισμό των εξοπλισμών.

9-10-2008

Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2008

Ανακοίνωση γραφείου τύπου του ΣΥΡΙΖΑ για τη γενική απεργία της Τρίτης 21/10/2008

17/10/2008

ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

για γενική απεργία 21.10.2008

Η απεργία στις 21 Οκτώβρη μπορεί να γίνει η αφετηρία μια πλατειάς εργατικής δυναμικής συσπείρωσης, κλιμάκωσης και συντονισμού των αγώνων στην Ολυμπιακή, στον ΟΣΕ, στις ΔΕΚΟ, στα λιμάνια, στο εμπόριο, στα εργοστάσια, στα σχολεία, στα νοσοκομεία στους δήμους, μαζί με τις μαθητικές καταλήψεις που εξαπλώνονται και τους φοιτητές που παλεύουν ενάντια στην ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.

Ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς καλεί:

Να δώσουμε όλοι μαζί την μάχη για την επιτυχία της απεργίας, με ενημερώσεις και συνελεύσεις στους χώρους δουλειάς, οργάνωση της συμμετοχής των σωματείων στις απεργιακές συγκεντρώσεις, εξορμήσεις στις γειτονιές.

Να απαιτήσουμε από την ΓΣΕΕ και την ΑΔΕΔΥ την αποφασιστική συνέχεια και ένταση του απεργιακού αγώνα.

Απαιτούμε άμεσα:

* Κάτω ο προϋπολογισμός της λιτότητας.

* Πραγματικές αυξήσεις στους μισθούς και τις συντάξεις, επαναδιαπραγμάτευση της ΕΓΣΣΕ της φτώχειας και επιπλέον διορθωτικές αυξήσεις για την αντιμετώπιση της ακρίβειας. Γενναίες αυξήσεις στις κοινωνικές δαπάνες.

* Δημόσιος έλεγχος χρηματοπιστωτικού συστήματος, των τιμών και των τραπεζικών επιτοκίων.

* ΑΜΕΣΗ ΔΙΑΚΟΠΗ των ιδιωτικοποιήσεων, επανάκτηση από το δημόσιο των ιδιωτικοποιημένων επιχειρήσεων. Φτηνές και ποιοτικές δημόσιες υπηρεσίες.

* Ανάκληση των αυξήσεων-πάγωμα των τιμολογίων ΔΕΚΟ, των κοινωφελών υπηρεσιών, των εισιτηρίων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

* Μόνιμη και σταθερή πλήρη εργασία, λιγότερη εργασία, εργασία για όλους. Κατάργηση κάθε μορφής μαύρης και ελαστικής εργασίας. Αυστηροί έλεγχοι εφαρμογής ΣΣΕ.

* Μαζικές προσλήψεις στις κοινωνικές υπηρεσίες, σχολεία, νοσοκομεία.

* Να καταργηθούν όλοι οι αντιασφαλιστικοί νόμοι. Δημόσιο-Κοινωνικό ποιοτικό σύστημα ασφάλισης. Κάτω τα χέρια από τα ΒΑΕ.

Ο ΣΥΡΙΖΑ καλεί σε κοινή δράση, για την ανατροπή της αντιλαικής κυβερνητικής πολιτικής.

Να δώσουμε μαζικά, δυναμικό παρόν στις απεργιακές συγκεντρώσεις των συνδικάτων με κεντρικό σύνθημα: Οι ανάγκες μας πάνω από τα κέρδη τους!

Την κρίση να πληρώσουν οι τραπεζίτες και όχι οι εργαζόμενοι!

ΜΟΝΗ ΛΥΣΗ είναι η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ.

Στην κρίση του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού η ΑΡΙΣΤΕΡΑ μπορεί να απαντήσει αποτελεσματικά και μόνιμα!

Προσυγκέντρωση ΣΥΡΙΖΑ: 10:30 πμ Πατησίων & Ιουλιανού.

Συγκέντρωση ΓΣΕΕ – ΑΔΕΔΥ: Αθήνα, Πεδίο του Άρεως, 11πμ

17. 10. 2008 ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΣΥΡΙΖΑ

Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2008

Ανοιxτό Συντονιστικό ΣΥ.ΡΙΖ.Α Αγ.Αναργύρων...

Τη Δευτέρα 13/10 & Ώρα: 20.30 στα Γραφεία του ΣΥ.ΡΙΖ.Α Αγ.Αναργύρων (οδός Αγ. Παρασκευής 45) θα πραγματοποιηθεί συντονιστικό με θέματα:
  • Γενική Απεργία στις 21/10
  • Ιδιωτικοποιήσεις ΟΣΕ-ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ κλπ.
  • Διαδικασίες προγράμματος του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.

Παρασκευή 3 Οκτωβρίου 2008

2o αντιρατσιστικό φεστιβάλ Δυτικής Αθήνας

2o αντιρατσιστικό φεστιβάλ Δυτικής Αθήνας
Σάββατο 4 & Κυριακή 5 Οκτωβρίου, από τις 6:00 µµ,
θέατρο Πέτρας, Πετρούπολη
Ένα διήµερο αλληλεγγύης
για έναν κόσµο χωρίς διακρίσεις
Στο Θέατρο Πέτρας, στην πολύχρωµη και πολυπολιτισµική Δυτική Αθήνα θα συναντηθούµε για δεύτερη φορά µετανάστριες και µετανάστες, πρόσφύγες αλλά και Ελλήνες Ελληνίδες που διεκδικούµε έναν καλύτερο κόσµο.
Το Συντονιστικό αντιρατσιστικών και µεταναστευτικών οργανώσεων σας καλεί
• σε συζητήσεις και συναντήσεις,
• σε συναυλίες αφιερωµένες στις µουσικές του κόσµου µε µεταναστευτικά συγκροτήµατα,
• σε εικαστικά και πολιτιστικά δρώµενα από εναλλακτικές οµάδες αντίστασης και δηµιουργίας,
• σε εκθέσεις βιβλίων, φωτογραφιών και σκίτσων,
• σε πολυεθνικές κουζίνες, πάρτι και πολύχρωµες βραδιές
Oι κάτοικοι της Δυτικής Αθήνας, ανεξαρτήτου χρώµατος, θρησκείας, φυλής είµαστε κάτοικοι µιας υποβαθµισµένης περιοχής µε τεράστια προβλήµατα: Έλλειψη χώρων πρασίνου, ανύπαρκτη αστική υποδοµή, νέφος, φτώχεια και ανεργία. Ο ρατσισµός, ο εθνικισµός και η ξενοφοβία τρέφονται από την φτώχεια και την ανεργία, που στην περιοχή µας είναι σε πολύ ψηλό επίπεδο.
Ας µην ξεχνάµε πως νιώθει κάποιος όταν τον απορρίπτουν, του απαγορεύουν να ζει ισότιµα µε την υπόλοιπη κοινωνία. Όταν τον κάνουν να νιώθει µειονεκτικά. Όταν το ίδιο το κράτος τον χρησιµοποιεί για εργάτη στους Ολυµπιακούς αγώνες και τον απελαύνει όταν δεν τον χρειάζεται πια.
Ας µην ξεχνάµε τα 200.000 παιδιά των µεταναστών, που γεννιούνται στην Ελλάδα, αλλά για το ελληνικό κράτος δεν υπάρχουν.
Ας µην ξεχνάµε τους πρόσφυγες. Κυνηγηµένοι από καθεστώτα, από πολέµους για τα πετρέλαια και για την «δηµοκρατία», από γενοκτονίες προσπαθούν να πάρουν πολιτικό άσυλο, εισιτήριο για µια καλύτερη ζωή. Μόλις το 1,5% όσων αιτούνται άσυλο στη χώρα µας, καταφέρνουν να το πάρουν.
Ας µην ξεχνάµε τον ρατσισµό απέναντι στα άτοµα µε ειδικές ανάγκες, λόγω απουσίας υποδοµών αλλά και συνείδησης της µεγάλης πλειοψηφίας του κόσµου.
Ας µην ξεχνάµε τον σεξισµό που υφίστανται γυναίκες και οµοφυλόφιλοι-ες.
Ας µην ξεχνάµε την µη αποδοχή από την κοινωνία που βιώνουν οι πρώην φυλακισµένοι.
Ας µην ξεχνάµε ότι ρατσισµός είναι τελικά η ΜΗ ΑΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ.
Όλοι αυτοί οι παραπάνω, οι σύγχρονοι «της γης οι κολασµένοι», πρέπει να οργανωθούν, να παλέψουν µαζί µε όλους τους υπόλοιπους για τα δικαιώµατά τους. Τίποτα δεν χαρίζεται, όλα κατακτιούνται µε αγώνες.
Τέλος δεν ανεχόµαστε τις ρατσιστικές επιθέσεις σε µετανάστες και απαιτούµε την κήρυξη των νεοναζιστικών – φασιστικών οργανώσεων παράνοµων.
Για να ανθίσουν όλα τα λουλούδια
όλα τα χρώµατα

• Ξεκίνησε η προγραμματική διαδικασία με στόχο στις αρχές του 2009 να πραγματοποιηθεί η Πανελλαδική Συνάντηση με θέμα το πρόγραμμα,

Μεθοδολογία, οργάνωση δουλειάς, συμμετοχικός χαρακτήρας

Ξεκινά άμεσα η προγραμματική διαδικασία με στόχο στο τέλος της χρονιάς να έχει γίνει μια πρώτη καταγραφή και παρουσίαση ενός σχεδίου και στις αρχές του 2009 να πραγματοποιηθεί η Πανελλαδική Συνάντηση με θέμα το πρόγραμμα, όπως είχε αποφασιστεί στην Πανελλαδική Συνάντηση του περασμένου Μαρτίου.

Το επόμενο διάστημα μέχρι τις αρχές του 2009 θα είναι μια περίοδος έντονης, εξωστρεφούς, μαζικής δραστηριότητας του ΣΥΡΙΖΑ για τις προγραμματικές επεξεργασίες. Οι διαδικασίες αυτές και το προγραμματικό κείμενο που θα διαμορφώσουμε θα αποτελέσουν μια εξαιρετική ευκαιρία:

· Να κινητοποιήσουμε όσο το δυνατό περισσότερες δυνάμεις.

· Να εδραιώσουμε την υπάρχουσα πολιτική συμφωνία και να της προσδώσουμε μεγαλύτερο βάθος και προοπτική.

· Να πετύχουμε την ισχυρότερη ενοποίηση των δυνάμεών μας.

· Να δημιουργήσουμε ουσιαστικούς δεσμούς με του νέους φίλους του ΣΥΡΙΖΑ.

· Να πετύχουμε ένα ποιοτικό άλμα στην οργανωτική συγκρότηση του ΣΥΡΙΖΑ και την πολιτική του δράση.

Χρειαζόμαστε ένα απλό, λιτό, λαϊκό, κατανοητό, συγκεκριμένο, σαφές, συνεκτικό, μαχητικό και ανατρεπτικό προγραμματικό κείμενο. Που να δίνει απαντήσεις στα λαϊκά προβλήματα και παράλληλα να προβάλει την εναλλακτική πρόταση της αριστεράς για την ανατροπή του δικομματισμού και των νεοφιλελεύθερων αντιλαϊκών πολιτικών. Που να ενισχύει μια διαδικασία ριζικής αλλαγής συσχετισμών υπέρ του λαϊκού παράγοντα ώστε να διεκδικήσει ευρύτερους και ριζικότερους μετασχηματισμούς, σε κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο, με προοπτική το σοσιαλισμό του 21ου αιώνα.

Βασική επιδίωξη είναι οι προγραμματικές θέσεις να διαμορφωθούν και να είναι ανοιχτές σε παραπέρα συγκεκριμενοποίηση με συμμετοχικές διαδικασίες, μαζί με τον κόσμο του ΣΥΡΙΖΑ, μαζί με τους εργαζόμενους. Χρειάζεται λοιπόν μέσα από μαζικές διαδικασίες να κινητοποιήσουμε όσο το δυνατό περισσότερο κόσμο. Γι΄ αυτό και η συζήτηση δεν πρέπει να εξαντληθεί στα ηγετικά κλιμάκια του ΣΥΡΙΖΑ και των συνιστωσών του. Ούτε σε σεμινάρια πανεπιστημιακών και άλλων ειδικών. Έχουμε ανάγκη από μια μαζική συζήτηση με την κυριολεκτική έννοια του όρου. Αυτό μπορεί να γίνει δυνατό μόνο αν η συζήτηση συνδέεται με τις πρακτικές εμπειρίες, με την αντιπαράθεση και τις συγκρούσεις που γίνονται καθημερινά για τα προβλήματα που αγγίζουν σήμερα τη ζωή και τη συνείδηση των λαϊκών μαζών. Βέβαια η αρχική προσέγγιση των θεμάτων δεν μπορεί παρά να ξεκινήσει με τη δουλειά θεματικών επιτροπών, τη συμβολή ειδικών, επιστημόνων, εξειδικευμένων στελεχών ιδίως από το χώρο των κινημάτων, κλπ. Ώστε να διατυπωθούν εισαγωγικά κείμενα που θα βοηθούν την ανάπτυξη της παραπέρα επεξεργασίας με συμμετοχικές διαδικασίες.

Η συνολική ευθύνη για τη προώθηση, τον έλεγχο, και την τελική παρουσίαση του σχεδίου προγράμματος έχει η Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ, που θα θέσει υπό την έγκριση της Πανελλαδικής Σύσκεψης.

Εναλλακτική πρόταση – Χαρακτήρας προγράμματος – Κεντρικοί άξονες

Η εναλλακτική πολιτική πρόταση της ριζοσπαστικής αριστεράς προϋποθέτει:

•Ένα ανατρεπτικό στο περιεχόμενό του πρόγραμμα μεγάλων πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών αλλαγών. Αλλαγών στο πολιτικό σύστημα, στο κράτος, στην οικονομία, στην κοινωνία, στον πολιτισμό.

•Μια μεγάλη κινητοποίηση και πολιτικοποίηση κοινωνικών δυνάμεων και μαζικών κινημάτων, που θα υιοθετήσουν και θα εμπλουτίσουν το πρόγραμμα αυτό και θα συμβάλλουν στην αλλαγή των συσχετισμών.

Μια προγραμματική συνεργασία των αριστερών, των κομμουνιστών, των οικολόγων, των σοσιαλιστών που απομακρύνονται από τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές επιλογές της σοσιαλδημοκρατίας, της εργαζόμενης και της προοδευτικής φοιτητικής νεολαίας και γενικότερα όλων όσων ενδιαφέρονται και αγωνίζονται για την ανατροπή του δικομματισμού και των νεοφιλελεύθερων αντιδραστικών πολιτικών του συστήματος ανοίγοντας το δρόμο για βαθύτερους μετασχηματισμούς.

Γι΄ αυτό το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να είναι ταυτόχρονα πρόγραμμα πάλης για διεκδικήσεις άμεσων λύσεων στα οξυμένα προβλήματα των εργαζομένων μαζών και πρόγραμμα για τη συγκρότηση μιας νέας πολιτικής και κοινωνικής πλειοψηφίας με στόχο την υλοποίηση ριζικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων.

Στο επίκεντρο των προγραμματικών μας επεξεργασιών και προτάσεων πρέπει να βρίσκονται οι προτάσεις για την αντιμετώπιση της κατάστασης των εργαζόμενων τάξεων, που υφίστανται τα τελευταία είκοσι και πάνω χρόνια τις συνέπειες του κοινωνικού ρεβανσισμού του κεφαλαίου.

Το ζήτημα αυτό έχει πάρα πολλές διαστάσεις και παραμέτρους. Έχει σχέση με το νεοφιλελεύθερο μοντέλο ανάπτυξης, με τη μορφή των παραγωγικών σχέσεων, με το ζήτημα της κατανομής και αναδιανομής του παραγόμενου κοινωνικού πλούτου, την ακρίβεια, το φορολογικό σύστημα, τις ιδιωτικοποιήσεις, την υποβάθμιση των δημόσιων αγαθών, το ρόλο και τη χρησιμοποίηση του κράτους και του δημόσιου τομέα, το ρόλο της Ε.Ε., τη λεηλασία και τη σπατάλη των φυσικών πόρων, την αποδόμηση της κοινωνικής ασφάλισης και του κοινωνικού κράτους, την διάλυση του ΕΣΥ και την ιδιωτικοποίηση της υγείας, την αποδιάρθρωση της εκπαίδευσης, τη διόγκωση των στρατιωτικών δαπανών και των δαπανών για την αντιτρομοκρατική δράση, το γενικότερο ρόλο των τραπεζών στην οικονομία και τη λειτουργία τους ως προνομιακών τοκογλύφων, την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, τις νέες μορφές απασχόλησης, την αποσύνθεση της αγροτικής οικονομίας, την ασφυκτική πίεση στη μικρή επιχείρηση, τη διάλυση των συνεταιρισμών κλπ.

Το κύριο όμως ζήτημα είναι οι πολιτικές μας προτάσεις να διαμορφώνονται απ΄ την θέση των συμφερόντων των εργαζόμενων, που άλλωστε αποτελούν και τη βασική παραγωγική δύναμη της κοινωνίας και όχι μέσα απ΄ τα κυρίαρχα ιδεολογικά σχήματα, τις διεθνείς δεσμεύσεις και τις έννοιες της αγοράς, της παραγωγικότητας, της ανταγωνιστικότητας, κ.ο.κ.

Στο πρόγραμμα θα ξεκαθαρίζεται ότι για τον ΣΥΡΙΖΑ, μπροστά στα συσσωρευμένα αδιέξοδα του σύγχρονου κόσμου, για την επιβίωση και το μέλλον της ανθρωπότητας, η επικαιρότητα του σοσιαλισμού είναι δεδομένη και ο σοσιαλισμός παραμένει το στρατηγικό μας όραμα ο κεντρικός στόχος μας, που εμπνέει και διατρέχει τους αγώνες του σήμερα.

Γενικότερα στους κεντρικούς άξονες του προγράμματος πρέπει να συμπεριλαμβάνονται οι θέσεις μας για τα ακόλουθα ζητήματα (φυσικά ο κατάλογος είναι ενδεικτικός και μπορούν να προστεθούν και άλλα που ίσως προταθούν):

(1) για την οικονομία, το περιεχόμενο της ανάπτυξης, το δημόσιο τομέα (επαναφορά των ΔΕΚΟ στο δημόσιο με ταυτόχρονη θέσπιση θεσμών λαϊκού ελέγχου και συμμετοχής), την αγροτική παραγωγή, την Ε.Ε. κλπ .

(2) για το λαϊκό εισόδημα, τα εργασιακά δικαιώματα, την απασχόληση. (Ανατροπή συμφώνου σταθερότητας – φορολόγηση του μεγάλου κεφάλαιου κλπ) .

(3) για τη φύση και το περιβάλλον, απ΄ την άποψη της πολιτικής οικολογίας, ώστε να συνδέεται ο αγώνας για την προστασία του περιβάλλοντος με τα γενικότερα ζητήματα της οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής πάλης.

(4) για την κοινωνική ασφάλιση , το κοινωνικό κράτος, την υγεία.

(5) για την εκπαίδευση όλων των βαθμίδων και τα γενικότερα προβλήματα της νεολαίας .

(6) για τη δημοκρατική μεταρρύθμιση του δικαίου και του κράτους. Διεύρυνση και κατοχύρωση των δικαιωμάτων των πολιτών. Διεύρυνση και εμβάθυνση των θεσμών της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας. Πλατιά ανάπτυξη μορφών άμεσης δημοκρατίας στη βάση και διαδικασιών κοινωνικού ελέγχου των κρατικών μηχανισμών.

(7) για τη θέση της χώρας στο σύγχρονο κόσμο. Πορεία εξόδου από στρατιωτικούς οργανισμούς (ΝΑΤΟ) κλείσιμο των βάσεων και ειδικά της Σούδαςορεία. Εξωτερική πολιτική, ευρωσυνθήκη, συμμετοχή Ε.Δ. σε ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις, Βαλκάνια, διεθνείς σχέσεις, Ε.Ε.

(8) για τον πολιτισμό, τον αθλητισμό και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

(9) Επίσης για το γυναικείο κίνημα και ιδιαίτερα ζητήματα των γυναικών.

(10) Για την προστασία και ένταξη των οικονομικών προσφύγων.

(11) Για την ισοτιμία και ισονομία ειδικών κατηγοριών που αντιμετωπίζουν τον κοινωνικό ρατσισμό.

Οργανωτικά θέματα

Η δουλειά μας θα οργανώνεται παράλληλα ή και διαδοχικά και στα δυο επίπεδα λειτουργίας του ΣΥΡΙΖΑ. Τόσο δηλαδή στα κεντρικά όργανα, τις επιτροπές και τις ομάδες εργασίας, όσο και στις κλαδικές, τοπικές και νομαρχιακές επιτροπές, αλλά και σε ευρύτερα περιφερειακά σχήματα.

Ήδη έχει συγκροτηθεί επιτροπή προγράμματος, την ευθύνη του συντονισμού της από πλευρά της Γραμματείας έχει ο σ. Τσακνιάς.

Η επιτροπή προγράμματος (ε.π.) θα εξετάσει τον τρόπο λειτουργίας της ώστε να είναι παραγωγικός και όχι γραφειοκρατικός με βάση την εισήγηση και την τελική διαμόρφωσή της μετά από τη συζήτηση στη Γραμματεία. Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί από την Επιτροπή στην κατεύθυνση της σύνθεσης και σύγκλισης σε παρατηρήσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια των συζητήσεων στη Γραμματεία, αλλά και με κείμενα που θα κατατεθούν στη συνέχεια της διαδικασίας είτε από συνιστώσες είτε από σ.

Η επιτροπή προγράμματος θα προχωρήσει άμεσα στη συγκρότηση ομάδων εργασίας (ο.ε.) με βάση την παραπάνω θεματολογία ή όποια άλλη στην οποία θα καταλήξουμε. Στις ο.ε. θα συμμετέχουν μέλη της ε.π. αλλά και επιστήμονες με ειδικές γνώσεις και εκπροσώπηση κινημάτων. Ανάλογα με την πρόοδο της δουλειάς η κάθε μια ο.ε. μπορεί να οργανώνει ευρύτερες ανοιχτές μαζικές συσκέψεις και συνεδριάσεις για συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων πάνω στις προτάσεις. Αυτό θα συμβάλει και στην καλύτερη διαμόρφωση των θέσεων μέσα από την ανταλλαγή απόψεων αλλά να λειτουργήσει θετικά και για τη διεύρυνση της επιρροής του ΣΥΡΙΖΑ.

Παράλληλα η ε.π. θα είναι σε επαφή και σε συνεργασία και με τις θεματικές που ήδη υπάρχουν ή θα δημιουργηθούν για διάφορα ζητήματα. Η δουλειά που γίνεται ή ενδεχομένως θα γίνει για τα προγραμματικά ζητήματα στις συνιστώσες του ΣΥΡΙΖΑ θα είναι χρήσιμη συνολικά ούτως ή άλλως αλλά θα είναι πιο πολύ χρήσιμη όταν εντάσσεται άμεσα και στη γενικότερη προσπάθεια.

Οι τοπικές και κλαδικές επιτροπές του ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να κάνουν το δικό τους προγραμματισμό με στόχο τη συμβολή τους στο πρόγραμμα και κυρίως στη διαμόρφωση προγραμμάτων πάλης για τα τοπικά και κλαδικά θέματα.

Στο επόμενο διάστημα η επ θα προγραμματίσει αναλυτικά τις ανοιχτές εκδηλώσεις που θα γίνουν στο πλαίσιο της προγραμματικής διαδικασίας, με τα θέματα της μορφής του προγραμματικού κειμένου, όπως έκταση, γλώσσα, επικοινωνιακή αποτελεσματικότητα, απλότητα και αμεσότητα κ.λπ. καθώς και τις οργανωτικές διαδικασίες για τη συζήτηση και έγκριση του προγράμματος.

Τέλος δημιουργείται ειδικός χώρος στο site του ΣΥΡΙΖΑ για την συζήτηση μέσα στο εσωτερικό του για τα θέματα της προγραμματικής δουλειάς. Εκεί μπορούν να δημοσιοποιήσουν όλοι τις απόψεις τους, τις παρατηρήσεις τους, τις προτάσεις τους, τις σκέψεις τους κλπ.